Wielersportbond NTFU

Campagne Buitencode

Buitensport groeit, en dat is positief! Het is laagdrempelig en maakt daarom activiteiten als wandelen, fietsen, paardrijden, mountainbiken, nordic walking en hardlopen zo populair.

Gevolg is dat het steeds drukker wordt in de natuur. Mensen komen elkaar meer tegen. En jammer genoeg heeft niet iedereen evenveel begrip voor de beleving van een ander. Dat leidt in toenemende mate tot sociale conflicten. Conflicten die terrein beherende organisaties ertoe kunnen besluiten om bepaalde vormen van buitensport niet meer toe te staan. Dat is heel jammer.

Het beeld van sociale conflicten en overlast werd recentelijk bevestigd in de uitkomsten van de natuur en recreatie enquête van Natuurmonumenten die door ruim 43.000 Nederlanders werd ingevuld. De NTFU vond het daarom tijd worden voor een stuk bewustwording bij alle gebruikers van de Nederlandse natuur. En zo ontstond het idee om met een aantal partners een campagne te maken. Werktitel van deze campagne: Campagne Buitencode.

Aangesloten partijen in deze campagne: KNHS (hippische sport), Atletiekunie, NKBV (klim- en bergsport), KNWU, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, 12 Landschappen.

Logo en pay-off

Wij ontwikkelden een duidelijk en herkenbaar logo met pay-off. Hiermee spreken we alle buitensporters aan en wordt in één zin de kern van de boodschap helder.

Wielersportbond NTFU
Wielersportbond NTFU
Campagnefilm

Voor het filmpje bedachten we eerst een verhaal. Vervolgens maakten we een storyboard, bestaande uit diverse tekeningetjes (zie hieronder).

Daarna hadden we een paar draaidagen op de Posbank aan de voet van de Veluwe. Leuk detail is dat de spelers in het filmpje in het dagelijks leven ook actief zijn in de sport die ze in het filmpje vertolken.

De kracht zit in de herhaling

Wanneer we met deze campagne bereiken dat buitensporters zich bewust zijn van hun eigen bijdrage aan een prettig leefklimaat in onze natuur, hebben we een stap in de goede richting gezet.
Bij communicatie zit de kracht vaak in de herhaling. Daarom is de campagne op diverse kanalen uitgezet. De deelnemende partners delen het op hun websites, op social media. De campagne wordt na drie jaar nog steeds uitgedragen. Een dankbaar project voor ons!

Wielersportbond NTFU